Wednesday, February 23, 2011

 

Well Off in My Solitude

Jean-Pierre Claris, Chevalier de Florian, letter to François Antoine de Boissy d'Anglas (Feb. 17, 1792), quoted by Anatole France, On Life and Letters, 1st Series, tr. A.W. Evans (London: John Lane, 1901), p. 169:
I pass my life quietly by the side of my fire, reading Voltaire and avoiding a society which has become a frightful arena where everybody hates reason, where virtue is no longer even praised, where humanity, the first of virtues, and moderation, the first of good qualities, are despised by all parties. I am very well off in my solitude, and, if I had news of you oftener, I should like it still better.
This is a bit abridged from Florian's original French:
Je passe doucement ma vie au coin de mon feu, lisant Voltaire, regrettant Gauvain, faisant des fables, et fuyant des sociétés qui sont devenues des arènes affreuses, où tout le monde hait la raison, où les vertus ne sont même plus louées, où l'humanité, la première des vertus, et la modération, la première des qualités, sont méprisées par tous les partis. Je me trouve fort bien de ma solitude, et si j'y recevais souvent de vos nouvelles, je l'aimerais encore plus.



<< Home
Newer›  ‹Older

This page is powered by Blogger. Isn't yours?